Neem contact op!

Omnichannel

De wereld van retail wordt steeds weerbarstiger. Of u nu een supermarkt, doe-het-zelf groothandel, winkel of cateraar bent, door de hoeveelheid van contactmomenten en verkoopkanalen wordt het steeds lastiger consumenten te werven en te behouden. De vraagt rijst dan al snel: Hoe gaan we in een steeds groeiend aanbod van informatie de juiste aankoopsnaar bij onze doelgroep raken? Het antwoord: omnichannel!

 

Omnichannel Retail Whitepaper

 

Wat is omnichannel?

De definitie van omnichannel is: de consument, ongeacht het contactkanaal, de merkbeleving als naadloos laten ervaren. In een wereld zonder automatisering konden retailbedrijven eenvoudig de uitstraling van folders, brochures, advertenties, etalages en winkels op de consument afstemmen en als één gezicht naar buiten treden richting de consument. Wij hoeven u niet uit leggen dat dit niet meer van deze tijd is.

 

Omnichannel

 

Wat betekent dit voor mij?
 

Uw consument maakt gebruik van de kanalen die u hen aanbiedt, zoals één of meerdere webshops, marktplaatsen, kiosken, winkels inclusief kassa’s (Point-Of-Sale (POS) systemen) en call centers. Hiernaast gebruikt u zelf, als basis voor de administratieve registratie, vaak een ERP-pakket. De uitdaging is om de consumentbeleving uniform te houden en uw data consistent.

 

Hoe doe ik dit dan?

Op de eerste plaats dient u de consumenten in uw doelgroep te kennen. In de ideale situatie bent u ervan op de hoogte op welke momenten en op basis van welke criteria tot aanschaf van goederen wordt overgegaan. Met deze informatie stelt u vast via welke kanalen de verkopen zullen plaatsvinden. Vervolgens is het zaak om de uitstraling van de gekozen verkoopkanalen op elkaar af te stemmen en de data synchroon te houden. Met de juiste kwaliteiten op de ICT-afdeling zijn deze uitdagingen prima te overwinnen. De praktijk leert ons echter dat, ondanks de goede kwaliteiten, de afstemming van data het meeste problemen oplevert. Vooral de snelheid waarmee de data tussen de verschillende systemen synchroon gehouden moet worden, laat te wensen over.

 

Wat is de nieuwe realiteit?
 

Consumenten hebben toegang tot steeds meer informatie. Tablets, social media, internet en smartphones worden gebruikt om overal direct aan welke behoefte dan ook te voldoen. Voordat een consument in een winkel komt, leest hij vast wat een product kan, vergelijkt de prijs en kwaliteit en kijkt hoe het anderen, die het al hebben gekocht, bevalt. De oriëntatiefase van een aankoop vindt dus steeds vaker online plaats. En toch verwachten potentiële kopers op een persoonlijke manier geholpen te worden.

 

Omnichannel 3

 

Hoe kan Prodware mij helpen?


Prodware levert een complete set op elkaar afgestemde oplossingen die het samenspel van uitstraling en datasynchronisatie tot in de puntjes verzorgt. Alle data van consumenten wordt verzameld en geanalyseerd. Op basis van de verkregen inzichten kunt u commerciële acties bedenken en uitvoeren en bent u in staat uw consument één beeld van uzelf te geven. De data uit de verschillende bedrijfsprocessen en verkoopkanalen, zoals de winkels met POS-systemen, webshops, marktplaatsen en call centers, wordt ook administratief vastgelegd. Zo creëert u één beeld van uw consument.

 

 

 

 

Lees hier meer over onze oplossing voor de retail

 

 

 

consument

 

 

Neem contact op!